Dictionar web :
SEO = Search Engine Optimizing = Optimizarea pentru motoarele de cautare Se refera la optimizarea unui site web in vederea obitnerii unui maxim de vizibilitate in motoarele de cautare.
SERP = Search Engine Results Pages = Paginile cu rezultatele cautarii dupa un anumit cuvant cheie. Se refera la rezultatele afisate de motoarele de cautare in formatul ales de utilizator, tinand cont de optinunile personale setate de acesta.
KEYWORDS = Cuvinte Cheie = Cuvintele introduse de utilizator in caseta de editare, atunci cand cauta. De exemplu, in cazul google, la cautarea dupa "munti"....munti este cuvantul cheie.
KEY PHRASES = Fraze Cheie = Combinatiile de cuvinte dupa care s-a facut cautarea. In ultimii ani utilizatorii cauta din ce in ce mai evoluat, folosind fraze cheie (formate in principal din doua sau trei cuvinte) pentru a obtine rezultate mai specifice.
SEM = Search Engine Marketing = Marketing pentru motoarele de cautare Toatlitatea actiunilor intreprinse pentru a atrage cat mai multi vizitatori - potentiali clienti prin intermediul motoarelor de cautare.
PPC = Pay Per Click = Plata pe fiecare click Beneficiarul plateste o suma modica pentru fiecare click dat pe reclama acestuia. Reclama apare in directoare, situri, reviste onLine, motoare de cautare
CPC = Cost Per Click Costul fiecarui click pe reclama unui beneficiar.
BOUNCE = mesaj care nu ajunge la destinatar. Motivele pentru care un email nu ajunge la recipient pot fi: adresa de email incorecta sau desfiintata; mailbox-ul recipientului este plin; serverul de mail este defect; sistemul detecteaza un spam sau un continut ofensiv. Hard bounce este un mesaj trimis catre un email invalid, inchis sau inexistent. Soft bounce este un email trimis catre un cont de email activ, dar care este respins inainte de a ajunge in inbox-ul recipientului. De multe ori, problema este temporara serverul este defect sau casuta de mail a recipientului este plina. Emailul poate fi retinut de serverul recipientului si trimis mai tarziu sau programul de email al emitatorului poate incerca sa il trimita din nou.
DEZABONARE = cerere specifica din partea unui recipient de a nu mai primi mesaje, eliminandu-se adresa de mail a acestuia dintr-o lista specifica sau din toate listele detinute de expeditor.
DOUBLE OPT-IN = abonare cu confirmare. Inainte de a fi abonati, cei care se inscriu primesc o cerere de confirmare prin email a abonarii.
Liste proprii = liste de abonati care si-au dat acordul in mod direct catre compania care le detine (pleaca din listele de contacte proprii).
Liste inchiriate = liste detinute de abonati de terti, care si-au dat acordul pentru a primi mesaje din partea acestora si a partenerilor lor (vezi si ghidul "Liste de emailuri inchiriate sau baze proprii de abonati?").
Mesaj comercial = email trimis o singura data catre o lista de abonati detinuta de un tert, abonati care si-au dat acordul pentru a primi astfel de mesaje (activitatea se mai numeste si inchiriere de liste sau mass-mailing).
Mesaj HTML = email care poate contine orice fel de elemente grafice si de formatare a textului (vezi si ghidul "Text sau HTML? Cum sa iei decizia potrivita").
Mesaj text = email simplu, fara nici un fel de elemente grafice (cum ar fi imagini sau tabele) si formatari ale textului (cum ar fi fonturi diferite sau bold.)
Newsletter = mesaj trimis periodic bazei proprii de abonati de la care exista acordul exprimat in acest sens.
Opt-in = abonare. Abonatii isi dau acordul pentru a primi mesaje din partea companiei respective.
Opt-out = dezabonare. Termenul este asociat si cu practica ilegala a continuarii trimiterii de mesaje celor ce si-au retras permisiunea pentru acest lucru.
Rata de bounce = numarul de bounce-uri (hard si soft) impartite la numarul de email-uri trimise (cifra obtinuta se multiplica cu 100 pentru a obtine rezultatul in procente).
Rata de click = numarul total de click-uri pe link-uri din email, impartite la numarul de email-uri primite (cifra obtinuta se multiplica cu 100 pentru a obtine rezultatul in procente). Include si click-uri multiple realizate de un utilizator unic.
Rata de deschidere = numarul de email-uri deschise, impartite la numarul de email-uri trimise (cifra obtinuta se multiplica cu 100 pentru a obtine rezultatul in procente).
Spam = mesaj comercial nesolicitat (deci ilegal), irelevant pentru destinatar si nedorit de acesta, care nu ofera sau ofera si nu pune in aplicare o modalitate practica de renuntare la primirea de mesaje ulterioare cu un continut similar din partea aceluiasi expeditor (vezi si ghidul "Ce este si ce nu este spamul").
Above-the-fold = pentru pagini web, portiunea care apare in primul ecran atunci cand o persoana incarca o pagina; portiunea din pagina care poate fi vazuta fara scroll. Aceasta este cea mai importanta parte a paginii pentru ca utilizatorii nu obisnuiesc sa foloseasca optiunea de scroll.
Arhitectura Informationala = organizarea informatiilor; domeniul care studiaza modul de organizare a informatiilor in cel mai eficient mod pentru a ajuta utilizatorii sa gaseasca si sa foloseasca informatia. De exemplu, cum trebuie organizat un site; care este cea mai simpla structura de navigare; cum ar trebui denumite si identificate paginile.
Browser = un program care este instalat pe un computer si care permite utilizatorului sa gaseasca, sa vizualizeze si sa interactioneze cu continutul unui website. Cele mai cunoscute browsere sunt Internet Explorer si Netscape.
Cercetarea cuvinelor cheie (Keyword research) = cautarea cuvintelor cheie care au legatura cu site-ul propriu si analiza celor care aduc cel mai mare ROI.
Cod sursa (Source Code) = codul unei pagini web care trebuie sa fie optimizat pentru motorul de cautare.
Comunitate virtuala (Virtual Community) = o comunitate care exista doar cu ajutorul unui suport electronic, cum ar fi o lista de discutii sau un forum.
Content Management System (CMS) = un sistem usor de utilizat care permite companiei, organizatiei sau persoanelor sa gestioneze si sa actualizeze continutul propriului site web printr-un browser sau o aplicatie de sine statatoare.
Continut dinamic (Dynamic content) = continutul unei pagini care este importat dintr-o baza de date pe baza parametrilor unei interogari. Acest continut nu poate fi de obicei indexat de motoarele de cautare.
Continut static (Static content) = continutul unui website care este codat in pagina si nu este importat dintr-o baza de date. Motoarele de cautare n-au probleme in a indexa acest tip de continut, spre deosebire de continutul dinamic.
Cumpararea cuvintelor cheie (Keyword Purchasing) = cumpararea unui cuvant cheie de la un motor de cautare. Plasament.
Efectul de retea (Network effect) = fenomenul prin care un serviciu devine cu atat mai valoros cu cat este folosit de mai multe persoane; numarul mare de utilizatori incurajeaza inscrierea de utilizatori noi (de exemplu, un forum este cu atat mai util cu cat este accesat de mai multi utilizatori).
File Transfer Protocol (FTP) = mijloc prin care o pagina web este incarcata (urcata) pe un server.
Frame = o tehnica de divizare a unei ferestre care expune o pagina web astfel incat sa separe ariile pe care se poate face scroll de cele care raman fixe. Frame-urile sunt utile cand un element trebuie sa ramana pe ecran tot timpul, precum meniurile de navigare sau bannerele publicitare si pot uneori sa scada timpul de incarcare. Insa folosirea frame-urilor nu este o tehnica recomandata in design-ul website-urilor.
Frecventa cuvintelor cheie (Keyword Frequency) = de cate ori cuvantul cheie se gaseste intr-o arie specifica a paginii incluzand meta tag-urile, titlurile, textul paginii si alt-tag-urile (descrieri ale imaginilor din site). O regula aproximativa este folosirea cuvantui cheie nu mai mult de trei ori in fiecare meta tag, de patru ori in tag-ul de titlu, de 20 de ori in textul paginii si de zece ori in alt-tag.
Harta site (Site map);(HOME) = o pagina dintr-un website care contine link-uri catre toate celelalte pagini ale aceluiasi site.
Interaction Design = design-ul modului in care utilizatorii comunica sau interactioneaza cu un computer. Designerii informatiei se concentreaza pe sirul de interactiuni, dialogul dintre persoana si calculator, care este rezultatul fiecarei actiuni, compatibilitatea stimul-raspuns si mecanismele de feedback.
Interogare (Query) = un cuvant, o fraza, un grup de cuvinte sau o combinatie a acestora cu alte sintaxe folosite pentru a transmite intructiuni unui motor de cautare sau unui director pentru a localiza pagini web.
Keyword Spamming = folosirea unui cuvant cheie in afara contextului intr-o incercare de a castiga o frecventa mai mare si de a obtine un rang (rank) mai mare in motorul de cautare.
Landing pages = o pagina web, special creata pentru a intampina vizitatorii proveniti dintr-o campanie online sau dintr-un newsletter electronic. Pagina explica de obicei motivul pentru care vizitatorii au ajuns pe acel site, ofera detalii despre tema newsletterului sau a campaniei si indica anumiti pasi de urmat.
Link-uri asociative = link-uri care trimit catre informatii asociate sau care ofera mai multe detalii, precum link-urile de Vedeti si/ see also.
Link Reputation = calitatea link-urilor care trimit la un anumit site. Cu cat site-urile care contin link-urile sunt mai apropiate ca tematica si au un trafic mai mare, cu atat mai mare este reputatia link-ului si rangul (rank) site-ul la care se face referire in motoarele de cautare.
Log file = fisiere care inregistreaza activitatea de pe un web server.
Meta tag = partea de cod html care permite autorului sa includa text pentru descrierea paginii. Un element meta in HTML poate fi folosit pentru a identifica proprietatile unui document (ex: autor, descriere, o lista de cuvinte cheie) si pentru a da valori acelor proprietati. Meta tag-urile ofera informatii motorului de cautare si unele motoare de cautare afiseaza aceste informatii in rezultatele lor. Exista mai multe tipuri de meta tag-uri, de la autor, pana la copyright. Dar cele mai importante sunt descrierea (meta description) si cuvintele cheie (meta keywords).
Motor de cautare (Search engine) = website care permite utilizatorilor sa realizeze cautari dupa cuvinte cheie intre website-uri. Fiecare motor de cautare are propria strategie de culegere a datelor, astfel incat nu e surprinzator faptul ca o anumita cautare duce la rezultate diferite pe motoare de cautare diferite.
Netiquette = codul de bune maniere pe Internet.
Nume domeniu (Domain name) = un nume unic folosit pentru a identifica un website. Acest nume este inchiriat pentru o perioada medie de 2 ani. Cat timp cineva inchiriaza numele domeniului, are in proprietate si e-mail-urile acelui domeniu si nimeni altcineva nu mai poate folosi numele pe internet. Dupa doi ani, proprietarul domeniului poate reinnoi domeniul sau il poate lasa sa expire. La expirarea domeniului, altcineva poate sa inchirieze acel domeniu.
Off-site optimization = factori de optimizare precum numele domeniului, link popularity si link reputation care nu pot fi schimbate prin modificarea codului HTML.
On-site optimization = optimizare prin modificarea codului sursa al paginii precum frecventa cuvintelor cheie, titlul, meta tag-urile, textul paginii, alt-tag-urile, navigarea etc.
PHP = un limbaj de programare folosit pentru crearea unor pagini web dinamice.
Popularity Ranking (al rezultatelor de cautare) = anumite motoare de cautare stabilesc ordinea in care vor aparea rezultatele cautarii dupa numarul de alte site-uri care au link-uri catre fiecare pagina (un gen de vot de popularitate bazat pe asumtia ca alte pagini ar putea crea link-uri doar catre cele mai bune pagini). Google este cel mai bun exemplu in acest sens.
Pozitionare (Positioning) = procesul de ordonare a paginilor web de catre un motor de cautare astfel incat cele mai relevante site-uri sa apara primele in lista rezultatelor de cautare in urma unei anumite interogari/ cautari.
Rang (Rank) = pozitia pe care un anumit site este listat de un motor de cautare dupa o cautare. Cu cat rangul sau este mai mare, cu atat site-ul se va afla mai aproape de topul rezultatelor si va obtine un trafic mai mare.
Readability = masura in care intelesul textului este accesibil, in functie de complexitatea frazelor si dificultatea vocabularului utilizat.
RSS (Really Simple Syndication) = sindicalizare web; o forma de sindicalizare a continutului prin care o sectiune a unui website este disponibila pentru folosierea pe alte site-uri. Este un protocol folosit in special de site-urile de stiri si de weblog-uri. RSS-ul reimpacheteaza continutul ca o lista de elemente, precum data unei stiri, un sumar al stirii si un link catre versiunea completa. Un program cunoscut ca agregator RSS sau feed reader poate verifica paginile care au versiune RSS si sa arate toate stirile noi. Acesta tehnologie este mai convenabila pentru utilizator pentru ca nu va fi nevoit sa viziteze de mai multe ori site-ul respectiv, pentru ca RSS-ul asigura doar vizualizarea continutului pe care utilizatorul nu l-a mai vazut.
SEO (Search Engine Optimization) = optimizarea unui site in vederea generarii traficului de la motoarele de cautare. Alegerea unor cuvinte-cheie si descrieri potrivite pentru site si asigurarea ca acel site va iesi pe primele locuri la cautarea dupa respectivele cuvinte-cheie. Sinonim cu pozitionarea.
Spiders = Programe robot care sunt folosite de motoarele de cautare pentru a colinda World Wide Web-ul, pentru a vizita site-urile si bazele de date si pentru a actualiza baza de date a motorului de cautare cu pagini web actualizate. Spider-ii obtin pagini noi, actualizeaza paginile necunoscute si le sterg pe cele invechite. Marile motoarele de cautare opereaza cu mai multi roboti in acelasi timp. Chiar si in aceste conditii, Web-ul este atat de mare incat spider-ilor le poate lua chiar si 6 luni sa il acopere, ceea ce duce la un anumit grad de invechire.
Tehnica de pozitionare (Positioning Technique) = o metoda de modificare a unei pagini web astfel incat motoarele de cautare (sau un anumit motor de cautare) sa trateze pagina ca mai relevanta pentru o anumita interogare/ cautare (sau un set de cautari).
Traffic = vizitatorii unei pagini web sau ai unui website. Se refera de asemenea la numarul de vizitatori, hituri, accesari etc pe o anumita perioada de timp.
URL = adresa web a unui site
Usability = caracteristica de a fi usor de folosit. Un site este uzabil in masura in care indeplineste cu usurinta sarcinile pentru care este folosit. Usurinta de utilizare poate fi masurata dupa timpul de indeplinire a sarcinilor, dupa cate greseli sunt facute, dupa cat de repede este invatat sistemul si dupa cat de satisfacuti sunt oamenii care realizeaza task-urile. Uzabilitatea poate include si factori ca siguranta si utilitate.
Vizitator unic = individ care a vizitat un site sau o retea cel putin o data intr-o perioada de timp data
Web design = selectarea si imbinarea componentelor disponibile, pentru a crea layout-ul si structura unei pagini web
Web site traffic = numarul total de vizitatori si vizite, acumulat de un site
Web Host = spatiul de stocare de pe un calculator care este conectat continuu la Internet si care este inchiriat de obicei pentru publicarea unui website si pentru gazduirea unui nume de domeniu si a email-urilor corespunzatoare acestuia.
Wireframe = versiunea schelet a website-ului care reprezinta conceptele navigationale si continutul paginii. Termenul este folosit in doua modalitati:
-Un wireframe static sau schema paginilor este un desen simplu al fiecarei pagini care arata elementele informationale, in special navigarea, care vor aparea intr-o pagina, intr-o forma bruta, astfel incat componentele de navigare sa fie documentate si evaluate. Desenul poate sugera un layout de baza, dar nu poate impune un anumit design.
-Un wireframe dinamic este un set de pagini interconectate care functioneaza ca un prototip al site-ului final, fara componentele grafice si adesea doar intr-o forma schematica a continutului text (ex: Aici vine descrierea produsului). Este adesea insotit de o harta in forma de arbore a site-ului. Wireframe-ul nu influenteaza elementele de design.